Monday, June 15, 2009

PENYIRAMAN DAN PENJAGAAN ANAK POKOK


Anak pokok sudah mula naik dalam masa 3 hari semaian dibuat. Biasanya dalam masa 21~25 hari pokok sudah boleh dipindahkan kebatas. Semasa pemindahan anak pokok ini ia perlu mengambilkira dari segi suhu dan masa. Ia tidak dapat diterangkan disini kerana perlu menghadiri kelas. Anak pokok yang telah berusia 3 minggu atau sudah boleh untuk dipindahkan dijual pada harga RM0.80 ~ RM1.00 sepokok.


Plastic Silvershine dan netting yang bertindak sebagai pelindung kepada matahari atau panas lampau perlu dibuka pada sebelah pagi dan ditutup sedikit bagi tujuan meredupkan anak pokok pada tengahari. Ia perlu dilakukan kerana saya tidak menggunakan rumah semaian bertakung dan tiada plastic UV. Ia adalah menjimatkan kos kerana semaian yang melebihi 100 tray dianggap besar dan rumah semaian memerlukan modal yang besar.


Siraman dilakukan secara manual dengan menggunakan pam yang mengandungi air baja. Tong air baja dan racun serangga hendaklah diasingkan kerana Microb akan mati jika tangki yang digunakan bercampur-campur. Microb ini akan membentuk makanan dan melindungi akar dari serangan kulat dan virus kepada akar.


Tapak semaian yang boleh memuatkan hampir 100 tray dalan satu masa. bagaimanapun ia berbeza dengan rumah semaian bertakung. Rumah semaian kering ini memerlukan siraman 4x/hari dimana ia bagi tujuan melembapkan "PeatMoss". Siraman mestilah dengan air baja yang telah dicampurkan. BIO-Z2 disembur keatas anak pokok bagi merancakkan dan mengalakan pembesaran.

No comments: