Saturday, February 13, 2010

Lada - 4 minggu



Pokok lada yang telah siap dipancang menggunakan buloh yang dibelah. Ia adalah bertujuan sebagai sokongan pada pokok bila ia sudah besar dan berbuah disamping menghalang pokok dari tumbang bila ditiup angin. Angin kuat woooo....kat kebun kalau nak main layang-layang naik tinggi....cam dok kat tepi pantai.



Kadar putik bunga yang masih tidak sekata kerana ia peringkat permulaan dan putik bunga akan keluar dan bertambah dari hari kehari. yang penting ia perlu dijaga agar tiada serangan dari serangga atau kulat.


Pokok telah bercabang dan daun yang cantik serta hijau. Pertumbuhan,warna serta bentuk fizikal daun yang menepati ramalan atau perkembangan yang dianggarkan. Ia dikira berkesan buat peringkat pertama untuk ke peringkat kedua. Baja daun yang mencukupi dan digunakan seperti yang disyorkan oleh pengeluar.


Pokok telah mula mengeluar putik dan ia adalah petanda yang baik kepada pengusaha kerana putik bermaksud mula berbunga dan buah akan menyusul selepas itu. Bila putik bunga sudah mula keluar bermakna pokok sudah mula bercabang dan pembesaran perlu dijaga disamping tambahan nutrien yang perlu dilakukan mengikut dan bergantung pada keperluan dan keadaan pokok. Pembesaran peringkat kedua ini memerlukan penjagaan yang penting walaupun ia tidak seperti semasa pemindahan anak pokok dahulu tetapi jika ia tidak dibuat dengan betul dan teratur menyebabkan pengeluaran produktiviti kelak.


Tunas air nih nak kena buang. Aku dah suruh pekerja membuangnya selepas kerja memancang siap. Tak boleh dibiarkan kerana ia mengganggu perkembangan dan pertumbuhan pokok serta daun yang lebih memerlukan nutrien. Jadi ia adalah kerja yang agak memenatkan kerana makin banyak pokok lada yang kita tanam maka makin banyaklah kita kena mencangkung. Sangup? Aku sangup tapi tak lama ler....tercabut beb lutut dia punya effect sampai pinggang dan bawak ke malam....fuhhhhh.....lepas buang tunas air mesti sembur dengan racun kulat untuk mengelakk dari jangkitan. Masa tuh lah terasa beb....huhuhuh..

No comments: